Ketam masak lemak cili padi si tanggang

Ketam masak lemak cili padi si tanggang ꘡ Tajuk nak catchy je kan. kenapa bagi nama si tanggang?sebab si tanggang menderhaka kepada emaknya dan resepi ni kira resepi dehaka sebab AD masak ikut dan je..miahaha. Jom tengok resepinya.


 

Bahan-bahan nya (untuk 2 orang makan)

  • 3 ekor ketam segar
  • 1 batang serai, dititik
  • 1 helai daun kunyit, carikkan (lupa nak boh🙇)
  • 1kotak santan kecil
  • Sedikit seerbuk kunyit 

 

Bahan kisar

  • 10 biji cili api ( AD hantu pedas)
  • 2 biji cili merah
  • 1/2 biji bawang besar
  • 3 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih

Cara penyediaan


  1. Bersihkan ketam (AD rendam sekejap dengan air dan limau nipis untuk hilangkan hanyir)
  2. Gaulkan ketam dengan bahan kisar halus, masukkan sedikit air dan masak seketika selama lebih kurang 5 minit. Kemudian masukkan santan.
  3. Perlahankan api dan kacau supaya santan tidak berketul. Masukkan serbuk kunyit,serai dan daun kunyit.
  4. Masukkan garam secukup rasa dan masak sehingga mendidih.

 

 Jadi inilah resepi ketam derhaka daripada LOL😉

 


CONVERSATION

13 Comments:

  1. Sedap ni, ketam ni masak apa pun gerenti sedap

    ReplyDelete
  2. ketam pun pandai menderhaka ye..hahaha

    nice sharing :)

    ReplyDelete
  3. Alahai ketam.. ketam.. kenapalah nk jd si tanggang jugak

    ReplyDelete
  4. Mak ketam ajar anaknya jalan tak betul tu yang anak jadi derhaka....tapi main campak2 je pun sodap layan nasi panas2 dengan ulam timun...perghhhh menganas woiii

    ReplyDelete
  5. ketam masak lemak , sedappp betul ni
    mesti bertambah nasi ada lauk gini he hee

    ReplyDelete
  6. hahah AD tak ikut resepi mak AD ke ni ? heheheh

    ReplyDelete
  7. asal sedap, takpe derhaka..hehe..

    ReplyDelete

anakdenesor's bookshelf: read

Keepers Of The Gate: Twilight Ends
10 Little Frogs
A Tale of Two Cities
We Toot: A Feminist Fable About Farting
365 Days of Wonder: Mr. Browne's Book of Precepts
Nightmares in Aston - Wicker Village
Zimam: Tragedi Transasi
The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore
A New House for Mouse
Something for Bebe
Legends of Zita the Spacegirl
Lawak Kampus Jilid 22
All the Bright Places


anakdenesor's favorite books »