Ketam masak lemak cili padi si tanggang

Ketam masak lemak cili padi si tanggang ꘡ Tajuk nak catchy je kan. kenapa bagi nama si tanggang?sebab si tanggang menderhaka kepada emaknya dan resepi ni kira resepi dehaka sebab AD masak ikut dan je..miahaha. Jom tengok resepinya.


 

Bahan-bahan nya (untuk 2 orang makan)

  • 3 ekor ketam segar
  • 1 batang serai, dititik
  • 1 helai daun kunyit, carikkan (lupa nak boh🙇)
  • 1kotak santan kecil
  • Sedikit seerbuk kunyit 

 

Bahan kisar

  • 10 biji cili api ( AD hantu pedas)
  • 2 biji cili merah
  • 1/2 biji bawang besar
  • 3 biji bawang merah
  • 3 ulas bawang putih

Cara penyediaan


  1. Bersihkan ketam (AD rendam sekejap dengan air dan limau nipis untuk hilangkan hanyir)
  2. Gaulkan ketam dengan bahan kisar halus, masukkan sedikit air dan masak seketika selama lebih kurang 5 minit. Kemudian masukkan santan.
  3. Perlahankan api dan kacau supaya santan tidak berketul. Masukkan serbuk kunyit,serai dan daun kunyit.
  4. Masukkan garam secukup rasa dan masak sehingga mendidih.

 

 Jadi inilah resepi ketam derhaka daripada LOL😉

 


Share:

16 Comments

  1. Sedap ni, ketam ni masak apa pun gerenti sedap

    BalasPadam
  2. ketam pun pandai menderhaka ye..hahaha

    nice sharing :)

    BalasPadam
  3. Alahai ketam.. ketam.. kenapalah nk jd si tanggang jugak

    BalasPadam
  4. Mak ketam ajar anaknya jalan tak betul tu yang anak jadi derhaka....tapi main campak2 je pun sodap layan nasi panas2 dengan ulam timun...perghhhh menganas woiii

    BalasPadam
  5. ketam masak lemak , sedappp betul ni
    mesti bertambah nasi ada lauk gini he hee

    BalasPadam
  6. hahah AD tak ikut resepi mak AD ke ni ? heheheh

    BalasPadam
  7. sedapnya lomak kotam AD :)

    BalasPadam
  8. asal sedap, takpe derhaka..hehe..

    BalasPadam
  9. Sedap . Alahai lama tak makan ketam .

    BalasPadam
  10. Catchy sungguh tajuknya 😆

    BalasPadam
  11. bahahaha haritu masak resipi ni jugak, main campak je bahan mana ada

    BalasPadam
  12. 10 biji cili api tu tak mampu saya makan..huhu. Podaih benor...huhu

    BalasPadam
  13. Pergh!! Mengancam.. Rasa macam kena beli ketam juglah lepas habis PKPD nie..

    BalasPadam

anakdenesor's bookshelf: read

Hungry Business
One of Us Is Lying
The Enchantress Returns
What Not to Do If You Turn Invisible
Sayap V
Self Love
The Light Jar
Claire's Apocalypse : A Zombie Science Fiction Horror Short Story
I Hope You Stay
2am Thoughts
365 Days of Wonder: Mr. Browne's Book of Precepts
Pendek Mabuk Gila
The Last Shimmer
Trilogi Ajaib #3: AKSARA


anakdenesor's favorite books »