Soal jawap agama #1




Saya ingin bertanya apakah hukum membaca al-Quran di rumah dengan tidak memakai tudung terutamanya bagi kaum wanita? 
Menutup aurat bagi kaum wanita adalah wajib apabila berada di luar rumah. Ketika membaca al-Quran di rumah, kita dituntut memakai pakaian yang menutup aurat, berada di tempat elok dan kedudukan yang elok sesuai dengan ketinggian al-Quran tersebut. Namun tidaklah wajib menutup aurat sebagaimana menutup aurat seperti di luar rumah, sekadar memakai pakaian yang sopan. 
  


Apakah hukum sekiranya seseorang membatalkan puasa sunat apabila ada kenduri atau jamuan makanan pada hari tersebut?

Dalam hal ini, kita dibenarkan membuka puasa sekiranya terdapat jamuan atau kenduri kerana Rasulullah SAW sendiri menganjurkan kita berbuat demikian. Ini berdasarkan sebuah hadith Rasulullah SAW yang bersabda: “Suatu hari Rasulullah keluar dan berkata, ‘Saya sedang berpuasa.’ Lalu aku berkata kepada Baginda, ‘Wahai Rasulullah, ada orang yang memberi hais kepada kita.’ Baginda berkata, ‘Bawa ke sini, sebenarnya saya sudah berniat puasa.’ Kemudian Baginda pun makan.”(Hadith riwayat Muslim) 

*sumber pendidik 



Hukum memakai inai bercorak dan dilukis berbentuk lukisan bunga atau daun. Adakah haram dan menyerupai tatu?
Berkenaan hal ini, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-88 yang bersidang pada 2 Oktober 2009 telah membincangkan Hukum Pemakaian Inai Bercorak Mengikut Syarak. Muzakarah telah memutuskan bahawa:

1. Pemakaian inai pada kedua tangan dan kaki adalah diharuskan bagi wanita sama ada yang telah berkahwin atau belum selagi mana tidak menimbulkan fitnah.
2. Walau bagaimanapun, kadar pemakaian inai di kedua-dua tangan dan kaki adalah terhad sehingga pergelangan tangan dan buku lali sahaja, manakala warna yang digunakan tidak bersifat kekal seperti tatu dan mengandungi sebarang unsur yang meragukan. Mengenai corak atau ukiran yang digunakan pula, corak atau ukiran daun dan tumbuh-tumbuhan adalah dibenarkan, manakala corak-corak haiwan, lambang dewa-dewa atau ajaran atau apa jua gambaran yang bertentangan dengan syara’ adalah dilarang.


Mohon diberi penerangan perbezaan antara zakat, infaq dan sedekah 

Dalam penjelasan tentang makna istilah dari zakat, kita telah mengetahui bahawa zakat adalah kewajipan harta yang spesifik, memiliki syarat tertentu, hak yang tertentu dan waktu tertentu. Sedangkan infaq iaitu mengeluarkan harta yang mencukupi zakat dan bukan zakat.
 
Infaq ada yang wajib ada yang sunat. Infaq wajib, diantaranya infaq kepada fakir miskin sesama Muslim , infaq bencana alam dan sebagainya.
 
Sedangkan sedekah maknanya lebih luas dari zakat dan infaq. Sedekah boleh bermakna infaq, zakat dan kebaikan bukan material. Dalam hadis riwayat Muslim, Rasulullah s.a.w. memberi jawapan kepada orang-orang miskin yang cemburu terhadap orang kaya yang banyak bersedekah dengan hartanya, beliau bersabda :
“Setiap tasbih adalah sedekah, setiap takbir sedekah, setiap tahmid sedekah, setiap tahlil sedekah, amar ma’ruf sedekah, nahi mungkar sedekah sedekah dan menyalurkan syahwatnya pada isteri juga sedekah”.
Sedekah adalah ungkapan kejujuran (shidq) iman seseorang. Oleh kerana itu Allah s.w.t. menggabungkan antara orang yang member harta di jalan Allah dengan orang yang membenarkan adalah pahala yang terbaik. Antara orang yang bakhil dengan orang yang mendustakan. 

Disebutkan dalam surah Al-Lail ayat 5-10 yang bermaksud : “adapun orang yang memberikan (hartanya di jalan Allah dan bertakwa dan membenarkan adanya pahala yang terbaik (syurga), maka kami kelak akan menyiapkan baginya (jalan) yang mudah. Dan adapun orang-orang yang bakhil dan merasa dirinya cukup serta mendustakan pahala yang terbaik, maka kelak kami menyiapkan baginya (jalan) yang sukar”.
Wallahu’alam
 
 * sumber muftiselangor

Resepi nasi lemak confirm jadi

Resepi nasi lemak confirm jadi ⎸ AD memang penggemar nasi lemak tapi tak pernah cuba buat..then PKP la membuatkan AD bertukar menjadi chef yang tak diiktiraf..hahah. mula mencuba pelbagai resepi..AD dapat reseepi ni daripada google..maaf tak igt pula dari site mana.

tadaaaa
Bahan-bahan:
  • 2 Pot beras
  • 1 1/2 air
  • 1 1/2 santan
  • Secubit garam
  • 1-2 ulas bawang merah dihiris
  • 2 inci halia(dihiris)
  • daun pandan(disimpul)
Cara-caranya:
  1. Cuci beras sehingga bersih
  2. masukkan sukatan air dan santan (make sure guna bekas sukatan yang sama)
  3. Masukkan hirisan bawang dan halia.
  4. kacau semua bahan dan masukkan satu sudu minyak(untuk mengelakkan nasi bergumpal)Masak seperti biasa
  5. Bila nasi hampir masak,gaulkan nasi supaya santan tidak berkumpul di bahagian atas nasi
SAMBAL
Kesedapan nasi lemak bergantung pada sambalnya..jom belajar cara membuat sambal nasi lemak.

Bahan-bahan:
  • ikan bilis secukupnya
  • bawang besar  (dihiris)
  • sedikit gula
  • sedikit garam
  • gula merah
  • asam jawa (bagi siapa yg gemarkan rasa sedikit masam) tapi AD tak letak pon

DIKISAR
  • bawang besar
  • bawang merah 
  • bawang putih 2 ulas
  • segenggam lada kering(rebus dan kisar)
CARA-CARANYA:
  1. Goreng ikan bilis dan tos kan (sebab suka ikan bilis yang rangup jadi goreng berasingan daripadasambal)
  2. kisar bawang putih dan bawang besar 
  3. kisar cili kering(dikisar berasingan daripada bawang)
  4. panaskan kuali dan letakkan sedikit minyak
  5. tumis bawang putih dan bawang besar yang dikisar. Bila naik baunya masukkan cili kering yang diblend bersama bawang besar yang dihiris 
  6. tumis sehingga pecah minyak dan masukkan gula merah
  7. Akhir baru masukkan air asam jawa dan renehkan sehingga betul betul masak
  8. sebelum angkat, masukkan ikan bilis yang telah digoreng gaul seketika dan angkat.
Selamat mencuba!😉

Bamboo Biryani

Bamboo Biryani Nasi Biryani (بریانی ) atau Briyani atau Biriani (beriani) adalah hidangan berupa nasi basmati biasanya dari beras) yang dimasak bersama rempah-rempah, sayuran, atau daging. Di Malaysia dan Indonesia, hidangan ini disebut dengan tambahan kata nasi (nasi briyani, nasi briani, atau nasi beriani). Nama hidangan ini berasal dari bahasa Parsi, beryā(n) (بریان) yang berarti goreng atau panggang.

Pelancong dan pedagang Parsi memperkenalkan cara memasak beriani kepada orang India dan Pakistan. Hidangan ini tidak hanya popular di India dan Pakistan, bahkan juga di Iraq, Iran, Afganistan, Bangladesh, muslim dan kalangan penduduk Sri Lanka.

Rempah ratus dan bahan perasa banyak digunakan dalam beriani, tetapi tidak terhad sahaja untuk, minyak sapi, buah pala, cokmar, jintan putih, lada, bunga cengkih, buah pelaga, kayu manis, daun-daun selasih, ketumbar, daun pudina, halia, bawang , dan bawang putih. Kepelbagaian premium termasuk safron. Untuk beriani yang tidak vegetarian, bahan utama yang menyertai rempah ratus ialah daging—daging lembu, ayam, kambing, anak biri-biri, ikan atau udang. Hidangan ini boleh dihidangankan dengan cutni dahi atau Raita, korma, kari, satu hidangan masam terung (terung) atau sebiji telur rebus. *Sumber FB

Salah satu tempat yang terkenal dengan biryani yang sedap terletak di Setia Alam. Bamboo Biryani, baru baru ni AD bekersempatan untuk makan disana. Terletak di kawasan Eco Ardence, Setia Alam. AD memang suka datang ke Eco Ardence ni..macam-macam makankan boleh didapati disini.

Location: L20-G-INT & EXT,ARDENCE LABS,Eco Ardence,Persiaran Setia Alam 40170 Shah Alam, Malaysia

Pelbagai jenis biryani disediakan disini seperti Bamboo Biryani Crab,Bamboo Biryani Prawn,Egg Biryani, Bamboo Biryani Vege, Bamboo Biryani Fish, Bamboo BiryaniMutton dan Bamboo Biryani Chicken. Harga pula bagi AD berbaloi dengan kuantiti hidangan. Satu hidangan tu AD share dengan kawan. Hidangan di hidangkan daripada buluh..menarik bukan. Minuman pon daripada gelas buluh..unik!

Sausana di bahagian luar kedai.
Pelbagai kedai disini

 
 
Tadaa..kan dah cakap nasi biryani tu dimasak di dalam buluh dan dikeluarkan selepas menerima permintaan pelanggan. Brader yang hidangkan ni siap pkai sarung tangan tau..fresh from kitchen. Yang tambah menarik tu dihidangkan diatas daun pisang, wangi aromanya.
 

 

Rating

Presentation  

Price

 Service

 Will repeat again!

*Update: They closed it since MCO started..but you can go to another branch at Klang.

The Lie tree by Frances Hardinge #2

 
 
 
Title: The Lie Tree
Author: Frances Hardinge
Published by Macmillan Children's Books 
ISBN 9781447264101
 

The leaves were cold and slightly clammy. There was no mistaking them. She had seen their likeness painstakingly sketched in her father's journal. This was his greatest secret, his treasure and his undoing. The Tree of Lies. Now it was hers, and the journey he had never finished stretched out before her. 

 

 

 

 

When Faith's father is found dead under mysterious circumstances, she is determined to untangle the truth from the lies. Searching through his belongings for clues, she discovers a strange tree. A tree that feeds off whispered lies and bears fruit that reveals hidden secrets. But as Faith's untruths spiral out of control, she discovers that where lies seduce, truths shatter..


 

How do I describe The Lie Tree? I have read this book during MCO and honestly for the first 100 pages i have been battling with myself either to keep reading this book or just give up. As the story starts, Faith’s family is moving to a small island, away from everything they know so that Faith’s father can work at a new fossil excavation. Faith having a well taken care of family with several of servants. However out of sudden Faith's family being ignored by the community. No one wants to talk to the family and what's more crucial part is the sudden death of Faith's father. Her father's death classified as an accident but Faith did not believe  it. Faith suspects his death is something else altogether: murder! Faith is a clever girl, being interested into science and artifacts since young.

I would say that the main character in this book being discriminate against women. She lives in a differ world, ruined by have to be a women who stay at home, doing chores and let all the hard work be done by man. Even education itself. But as a young and clever girl, she manage to hide all her feelings. Followed by her curiosity, Faith investigate the death of her father. Its kinda surprise that actually Faith is the reason why her father can't finish his research before death (you have to read it so that you would understand)

How bout the title of the book?something about lie? Yes! A tree that can give answer to almost any question but you have to feed it by lies.Each time you have feed it with the bigger lie than previous. The more people believe it, it will become more fertile. Overall i give