[FOOD] Mala hotpot Alamanda

By anakdenesor - Julai 06, 2023

[FOOD] Mala hotpot ꘡ Baru-baru ini AD berkesempatan untuk merasai pengalaman untuk makan sambil berjalan (mungkin kedengaran sedikit tidak senonoh) di Alamanda. 

Apakah itu Mala Hotpot?

Mala Hotpot adalah hidangan khas dari China yang terkenal dengan rasa pedas dan sedap. Mala Hotpot terdiri dari sejumlah bahan seperti daging, sayuran, dan makanan laut yang direbus dalam kuali yang berisi kuah pedas dan rempah ratus mala (campuran cili dan rempah). 

1. Mala Hotpot berasal dari wilayah Sichuan di China. Di sana, hidangan ini popular kerana rasa dan kepedasannya yang membangkitkan selera.

2. Bahan utama dalam Mala Hotpot adalah daging dan ayam. Serta sayuran seperti daun bawang, daun ketumbar, dan cendawan juga digunakan.





Antara pilihan yang boleh diambil dan dicampurkan dalam hotpot. Harga setiap item berbeza beza dan ianya dibezakan dengan warna pencucuk. (ala macam kita makan sushi tu - harga bergantung pada warna piring sushi)




Bagi anda yang pertama kali datang kesini, pertama sekali yang perlu anda lakukan ialah tentukan base anda. Base tu jenis hotpot yang anda mahukan. Terdapat 3 pilihan, kemudian pilih noodle yang anda mahukan dan akhirnya pilih item yang nak dimasukkan ke dalam hotpot tersebut.

AD mencuba walking cup mala dan normal mala hotpot. Sedap! tetapi pedas sangat. Set mala walking cup disertakan dengan air tau di bahagian pemegang tersebut. terus slurp je bila pedas.



 Memang berbaloi datang kesini tau. Kalau anda singgah ke Alamanda cubalah mala hotpot ni. Jom layan short video yang AD sediakan.



  • Share:

You Might Also Like

19 comments

  1. Pedas dia camana? Boleh bawak bincang tak? Orang tua macam uncle ni tak mesra pedas dah.... huhuhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. pedas wak, saya makan pon berapi..rasanya tak sesuai

      Padam
  2. Balasan
    1. aah kak, lawak aritu sos termasuk sekali dlm air hahaha

      Padam
  3. wah..menariks ni.. x pernah jumpa lagi...

    BalasPadam
  4. Interesting dish, thanks for your sharing...

    BalasPadam
  5. Many thanks for sharing these details about the food/dish..

    All the best Jan

    BalasPadam
  6. takut tak tahan pedas makan mala ni tapi ramai dah makan and recommend. rasa terliur pulak tengok haha

    BalasPadam
    Balasan
    1. klo utk merasa boleh la..sedap tapi tu la pedas.

      Padam
  7. ada nampak hati tu someone buat review psl resto ni... ada kesempatan nnt bolehlah sy singgah dan try menu yg ada

    BalasPadam
  8. Lorrrrr kat alamanda ke.....adehh nampak nau akak dah lama tak pi alamanda. hish hish hish. Padahal bukan jauh no. Kena cuba ni. TQ AD

    BalasPadam
  9. Macam pernah nampak ada blogger review juga. Menariknya tu banyak pilihan yang ada. Yang penting rasa pedas pedas yang membangkit selera tu kan.

    BalasPadam
  10. Ala.. baru nak cuba tapi kalau pedas memamng tak mampulah.. huhuhuhu..

    BalasPadam